#NeoSEMinAmerika 4/5: Google Marketing Platform

Dé plek om al jouw Google-producten te koppelen

SEA

Sven Mulder

2 augustus 2018

Google komt met een nieuw marketingplatform waar vanuit je al jouw Google producten kunt beheren. Het moet gaan zorgen voor meer efficiëntie, overzicht en inzichten. Het platform zal door het leven gaan onder de creatieve naam Google Marketing Platform.

Het Google Marketing Platform is vooral bedoeld om overzicht en efficiëntie te creëren. Je hebt nu binnen één omgeving al jouw Google producten. Met één centrale inlog kun je jouw marketingactiviteiten plannen, inkopen, meten en optimaliseren. Dit alles dus vanuit één omgeving.

Premier Google Partner

Integreren van producten

Het Google Marketing Platform is ontstaan uit de ‘oude’ DoubleClick-producten. Deze zijn allemaal samengevoegd in het Google Marketing Platform.

Betekent dit dat het platform alleen voor de grote adverteerders interessant is? Nee, ook de kleine en middelgrote adverteerders kunnen er gebruik van maken. Er zijn zogenaamd twee pakketten: ‘For Small Businesses’ en ‘For Enterprise’.

In het Small Businesses-pakket zitten producten als Google Ads (voorheen AdWords), Data Studio, Optimize, Surveys en Tag Manager.

In de Enterprise-versie zitten alle 360 varianten.

Voordeel van Google Marketing Platform

De customer journey van de klant raakt steeds meer versnipperd. Er zijn zoveel kanalen waar jouw klant zich overheen beweegt. Het Google Marketing Platform moet hier meer inzicht in gaan brengen doordat je meer inzicht krijgt met behulp van data. Met deze inzichten kun je beter gaan bepalen welke kanalen bijdragen aan jouw doelstellingen, zodat je je budget zo efficiënt mogelijk kunt gaan inzetten.

Het Google Marketing Platform was één van de vele aankondigingen die Google deed tijdens het Google Marketing Live event afgelopen maand. Lees hier meer over de nieuwe responsive search ads, cross-device metingen of het belang van mobiele snelheid.

Bekijk de aankondiging van Jason en mij, vanuit de Grand Canyon: