06130a9

Marco Tijdink

Eigenaar Glaswebwinkel

Dit is Glaswebwinkel

Glaswebwinkel is leverancier van glasproducten voor zowel consumenten als bedrijven. Na jaren zelf in de branche van glaszetters gewerkt te hebben heeft Marco Tijdink in 2014 Glaswebwinkel opgericht. Door alle glasproducten te combineren op één webshop is het mogelijk om zowel glas als diverse glaszetartikelen direct te bestellen. Glaswebwinkel onderscheidt zich door hoogwaardige kwalitatieve glasartikelen online aan te bieden tegen een zeer lage prijs. Met 10 jaar garantie op bijvoorbeeld dubbel glas is kwaliteit gegarandeerd.

De opdracht

De webshop van Glaswebwinkel is sinds januari 2014 online. Om te groeien met de webshop wilde Glaswebwinkel online gaan adverteren. Begin 2015 heeft Glaswebwinkel daarom NeoSEM gevraagd om haar AdWords-campagnes op te zetten en te beheren. Na een analyse gemaakt te hebben van de markt waarin Glaswebwinkel zich bevindt bleek al gauw dat de glasbranche een concurrerende markt is. Het was dus zaak om een AdWords-strategie te ontwikkelen waarbij we winstgevend konden zijn, rekeninghoudend met de productmarges van Glaswebwinkel. Aangezien Glaswebwinkel online nog weinig naamsbekendheid genoot zijn we uitgegaan van een aanlooptijd van 6 maanden tot een jaar om het minimale gewenste resultaat te realiseren.

De uitvoering

Als eerste zijn we gestart met een zoekwoordenonderzoek. Uit dit zoekwoordenonderzoek bleek dat er veel mensen zoeken naar glassoorten zoals ‘dubbel glas’, ‘enkel glas’, ‘isolatieglas’ etc. Ook zit er zoekvolume op deze glassoorten in combinatie met kopen, bestellen en prijs. Daarna bleek uit een uitgebreide marktanalyse al snel dat er veel concurrenten waren in search. In Shopping daarentegen kwam geen enkele concurrent terug.

We hebben daarom een strategie ontwikkeld waarbij we ervoor gekozen hebben om gebruik te maken van een combinatie van kanalen. We hebben besloten om in eerste instantie te gaan adverteren via Google AdWords met search-campagnes alleen op glassoorten i.c.m. kopen, bestellen of prijs. Hierdoor hebben we ons met search beperkt tot alleen de mensen die al ver in het aankooptraject zaten. We hebben zo in 6 maanden tijd gezonde en rendabele AdWords-campagnes neergezet. Na 6 maanden zijn we in overleg met de klant het account gaan uitbreiden richting mensen die zoeken naar meer generieke termen zoals ‘gelaagd glas’. Door ons te richten op deze meer generieke termen trekken we meer verkeer en hebben we de omzet vergroot binnen de gestelde kaders qua ROI. Naast search zijn we direct gestart met Google Shopping. We zagen enorme kansen voor Glaswebwinkel in Google Shopping. Geen enkele concurrent zette op dat moment Google Shopping in terwijl dit voor een webshop een essentieel kanaal is.

Later in het traject zijn we gestart met Bing Ads en remarketing. Voor Bing Ads hebben we dezelfde structuur gehanteerd als voor Google AdWords. Na 3 maanden zijn we ook gestart met dynamische remarketing. Mensen die een product bekeken hebben op de webshop – maar niet overgegaan zijn tot aankoop – proberen we door middel van dynamische remarketing over te halen om alsnog over te gaan tot een aankoop. Deze mensen zien op websites als NU.nl en De Telegraaf banners van Glaswebwinkel met daarin de producten die zij bekeken hebben.

De resultaten

  1. ROI vanuit AdWords gemiddeld 6,0, terwijl de maandelijkse omzet blijft stijgen
  2. Maandelijkse omzet na een jaar gestegen met 298%
  3. Google AdWords goed voor 63,08% van de algehele e-commerce omzet
  4. Maandelijkse AdWords omzet is gegroeid met 792%

6,0 ROI

298% groei omzet

792% groei AdWords omzet

Jij wilt toch ook online succesvol worden? Waar wacht je nog op?

Start nu