Conversion Hotel strikes again: hét online marketing congres van Nederland

De ervaringen van NeoSEM op #CH2018

Conversieoptimalisatie

Andy Vinkenborg

22 november 2018

“12 hours of content, 12 hours of sleep and 24 hours of meeting really interesting people and having fun!” Zo kondigde de organisatie Conversion Hotel 2018 aan. Het werden iets minder slaapuren, maar verder is er geen woord aan gelogen. De gouden, vijfde (voor NeoSEM de derde) editie van Conversion Hotel was weer raak. Hierbij een recap van een leerzaam én beregezellig weekend op Texel!

Jason & Tim

Dag 1: Kick-off met expertsessies

Niet iedereen keek reikhalzend uit naar het weekend. Tim had door ziekte wat opstartproblemen op de heenweg. Maar hoe dichter we bij Den Helder kwamen en hoe meer hij de zee kon ruiken, hoe meer Tim opfleurde. Eenmaal ingecheckt in Grand Hotel OpDuin, was hij weer helemaal het mannetje.

De eerste sessie hielp hier uiteraard ook bij. Michael Aagaard betrad als eerste spreker het podium en vertelde over confirmation bias. “If you torture your data long enough, it will confirm all your ideas” was zijn kernboodschap. Hoe voorkom je dat? Een interessante presentatie die hij afsloot met een gedicht van Piet Hein:

Err
and err
and err again
but less
and less
and less.

Ook de sessie van Lisa Pierson over een optimale ‘onboarding-ervaring’ kon ons goed bekoren. Deze conversion copywriter deelde haar historie op Match.com. Over hoe zij na haar aanmelding op het datingplatform hulpeloos alleen werd gelaten. En vooral hoe jij dit voorkomt bij jouw nieuwe klanten.

Het slotwoord op de vrijdagavond was voor Karl Gilis. Onze grote vriendelijke Belg gaf toe bang te zijn dat de aandacht weg was, precies tussen diner en party. Maar met zijn altijd boeiende en levendige presentatie, was hij weer de beste spreker van de dag. “Put your users first and you will win. Make your visitors happy. Give them what they want and they will give you what you need.”

Karl Gilis CH2018

Dag 2: Workshops & karaoke

Met nog kleine oogjes verschenen we zaterdagochtend aan het ontbijt. Snel energie opdoen voor een dag vol workshops.

Jason en Andy startten met de workshop van Michael Aagaard: ‘How to build an awesome presentation’. Ondertusen volgden Sven en Tim die van Craig Sullivan: ‘Audit and fix Google Analytics setups’. Na een conversion copywriting-workshop was het tijd voor een welverdiende break. Een verfrissende duik in het zwembad en een klein powernapje.

De avond werd afgesloten met een interessante sessie van hersenprofessor Margriet Sitskoorn en de dames van het TU Delft Solar Team. Welke skills heb je nodig om jouw CEO-brain te trainen en hoe bouw je in korte tijd een dream team dat elk jaar voor goud gaat?

Dankzij knalband De Coronas ging het aansluitende feest tot in de late uurtjes door. Daarbij kon Andy het natuurlijk niet laten de microfoon te pakken en het podium te beklimmen. Over zijn Oasis-imitatie wordt nog altijd nagepraat op Texel.

Workshop Michael Aagaard

Dag 3: Brak & Booking.com

Met nóg kleinere oogjes dan een dag eerder verschenen we zondagochtend aan het ontbijt. Nog één ochtend knallen en dan zit Conversion Hotel 2018 er helaas weer op.

Vooral de presentatie van Erin Wiegel van Booking.com was interessant. Zij gaf de aanwezigen een kijkje in de keuken van hét Nederlandse voorbeeld van online beïnvloeding. 9 van de 10 tests laten negatieve resultaten zien bij Booking.com. Hoe ga je hier in de dagelijkse praktijk mee om als designer?

Conversion Hotel 2018

Dat was ‘m voor dit jaar. Tijd voor de verre terugreis naar Barneveld en vooral tijd om thuis de nodige slaap in te halen.

Conversion Hotel 2018 was er weer één voor in de boeken. Zoveel inspiratie opgedaan, bestaande contacten gesproken en nieuwe mensen ontmoet. Online Dialogue, bedankt en tot volgend jaar!

Hier lees je alle official notes terug.

Daniel & Jason