menno scherm

Kom erachter wat op jouw webshop gebeurt

Het gros van de inspanningen van online marketeers is gericht op het genereren van meer traffic naar de webshop. In principe is dit een logische gedachtegang, want zonder bezoekers immers geen verkopen. Maar heb jij een idee wat deze bezoekers vervolgens op jouw webshop doen? En misschien nog wel belangrijker: weet jij waarom gemiddeld 98% jouw webshop weer verlaat zonder eerst tot een aankoop over te zijn gaan?

Drempels wegnemen

In de basis gaat conversieoptimalisatie eigenlijk over het wegnemen van zoveel mogelijk hobbels bij het bestellen. Ondanks dat online aankopen tegenwoordig volledig ingeburgerd zijn, heeft jouw klant veel twijfels en vraagtekens. Hoe zit het met de verzendkosten? Is mijn pakket wel op tijd binnen? Door deze drempels op te sporen en vervolgens weg te halen, verhoog je de conversieratio en dus het aantal bestellingen op jouw webshop.

Ondergeschoven kindje

Vaak is het goedkoper (en duurzamer) om je conversieratio van 1% naar 2% te brengen, dan je aantal bezoekers van 100.000 naar 200.000 te laten stijgen. Toch is conversieoptimalisatie nog altijd een ondergeschoven kindje bij veel webshops. Waarom zou je niet vandaag nog beginnen en je concurrentie een stap voor zijn?

Continu optimaliseren

Je webshop is nooit af. Door continu te blijven meten en testen optimaliseer je de webshop doorlopend. Zo ben je in staat om meer uit je webshop te halen. Ben je benieuwd waar onze online strategen denken de snelste winst te kunnen behalen? Neem vandaag nog contact met ons op. Wij kijken graag vrijblijvend naar jouw webshop.

Meten is weten

Het belangrijkste onderdeel bij conversieoptimalisatie is het meten. Waar lopen mijn bezoekers vast? Op welke pagina’s ondervinden zij problemen? Dit brengen wij op verschillende manieren in kaart.

Google Analytics

De basis van alle webshopstatistieken is Google Analytics. Door verschillende doelen en trechters in te stellen, kunnen we inzichtelijk maken hoe je webshop momenteel presteert. En vooral waar de eerste verbeterpunten liggen. Alles uiteraard gestaafd op keiharde data.

Hotjar

De software van Hotjar maakt het mogelijk het letterlijke gedrag van je bezoeker te onderzoeken. Dit zorgt voor unieke inzichten. Begrijpen ze jouw bestelproces? Is duidelijk hoe de filters op je webshop werken? Data uit de eerste hand: mooier kan haast niet.