Kennis opdoen bij 'world's largest PPC-cases-only event' in Bologna, Italië

De ervaringen van NeoSEM op #ADwExp

SEA

Andy Vinkenborg

11 april 2019

Met sprekers van onder andere Optmyzr, Wordstream en Merkle deed ADworld Experience haar naam eer aan. ‘The world’s largest PPC-cases-only event’. 5 man sterk vloog NeoSEM naar Bologna, Italië om zich 2 dagen onder te dompelen in de wereld van Google Ads, Facebook Ads en conversieoptimalisatie.

Los van de ontelbare pizza’s en Jasons record van 11 bolletjes Italiaanse ‘gelato’ in minder dan 24 uur, willen we de opgedane kennis met je delen. De 4 meest interessante cases van ADworld Experience 2019:

Actionable PPC data – Brad Geddes (Adalysis)

Brad is co-founder van Adalysis, een tool die meerdere keren is uitgeroepen tot beste PPC-management software in Amerika. Zijn presentatie over het omzetten van Google Ads-statistieken naar data waar je direct op kan sturen was dan ook bijzonder concreet.

Stel: bij het opmaken van je maandrapportage zie je dat het aantal conversies de afgelopen maand met 20% is afgenomen. Reden voor paniek? Als adverteerder waarschijnlijk wel. Maar als online marketeer moet je zaken als conversies kunnen ontleden. Wat is er veranderd qua clicks? Of wat is er met je conversieratio gebeurd? Zijn je clicks afgenomen? Komt dat door een daling in impressions of in CTR? Zoek naar de échte oorzaak voordat je in blinde paniek raakt.

Als kers op de taart deelde Brad een handig Google Data Studio-dashboard.

Online & Offline in Location-Based Ads – Martin Röttgerding (Bloofusion)

Als Head of SEM bij Bloofusion gaf Martin een interessante case over het verbinden van online en offline binnen Google Ads. Het Duitse zoekmachinebureau zette een gave case op voor Zumnorde, een schoenenwinkel met 24 vestigingen door heel Duitsland.

Hoe ga je op zo’n schaal om met het effect van offline verkopen uit online campagnes? Via onder andere local inventory ads, ad customisers en GPS-coördinaten was Bloofusion in staat om relevante bezoekers naar de website én winkels te trekken. Een mooie inspirerende case die werd uitgeroepen tot beste presentatie op ADworld Experience.

CRO with Google tools – Jono Alderson (Yoast)

Jono beschouwen we inmiddels als ‘vriend van de show’. Na Conversion Hotel, Friends of Search en YoastCon, zagen we de Engelsman tijdens ADworld Experience opnieuw twee keer aan het werk. Eerst met een interessante maar op een gegeven moment te technische workshop over sitesnelheidoptimalisatie.

Op dag 2 kwam de SEO-expert van Yoast met een presentatie over hoe je het maximale uit verschillende Google-tools haalt. Hoe bouw je Google Tag Manager optimaal op? Welke mogelijke interacties en microconversies wil je meetbaar maken? Hoe schiet je dit vervolgens door naar Google Analytics? Een toffe hands-on presentatie waar we direct mee aan de slag kunnen en gaan.

Automate your Optimization with Scripts – Frederick Vallaeys (Optmyzr)

Frederick was weer Frederick zoals we hem kennen. Verse, interessante Google Ads-scripts gecombineerd met zijn visie op (de toekomst van) de online marketing wereld. Niet voor niets werd hij vorig jaar uitgeroepen tot #2 invloedrijkste persoonlijkheid van de SEA-wereld.

Zijn 3 belangrijkste scripts:

  1. Check of RSA concurreert met ETA op dezelfde queries
  2. Check wat de beste elementen van je ETA’s zijn
  3. Voorkom dat je YouTube-advertenties vertoond worden bij video’s met veel minnetjes

Tot ADworld Experience 2020!

Los van deze 4 highlights bezochten we nóg 17 presentaties. Al met al waren het 2 dagen vol interessante learnings en insights. Wat ons betreft deed ADworld Experience haar naam dus absoluut eer aan.

Volgend jaar vliegen we zeker weer naar Bologna. Vlieg jij dan met ons mee?