20 tips voor het schrijven van cursoraantrekkende advertentieteksten

Hoe zorg jij voor killer ads?

SEA

Andy Vinkenborg

17 augustus 2017

We doen vaak lacherig over goudvissen. De spanningsboog van onze oranje vrienden stelt niks voor. Tegenwoordig is die van ‘ons’ echter korter dan die van een goudvis. (Voor de statici: 8 om 9 seconden in het voordeel van die ‘domme beesten’.) Dat komt onder andere omdat we tegenwoordig meer content dan ooit te verwerken krijgen.

Je hebt dan ook maar een split-second om je potentiële klant te overtuigen voor jou te kiezen. Of in elk geval op jou te klikken. Bovenaan de SERP vind je tegenwoordig vier tekstadvertenties – nog los van Shopping-advertenties. Hoe onderscheid jij je? Hoe schrijf je killer ads waar de zoeker simpelweg op wil klikken? 20 tips voor het schrijven van cursoraantrekkende advertenties.

De basis bij het schrijven van je advertenties

  1. Gebruik alle toegestane tekens. Google biedt je 30, 30, 80, 15 en 15 tekens voor 2 koppen, 1 beschrijvingsregel en 2 paden in de display URL. Maak hier maximaal gebruik van. Een opgevulde advertentie nodigt meer uit om te klikken dan een karige, lege ad.
  2. Voeg alle mogelijke extensies toe. De verschillende extensies zorgen tegenwoordig voor pixelsslurpende advertenties. Zorg dan ook dat je hieraan mee doet. Pas zoveel mogelijk extensies toe, maar in ieder geval sitelinks, highlight, oproep en locatie. Wanneer het voor jou relevant is kunnen de extensies voor website-informatie en prijsectensie ook voor extra regels (en dus exposure) zorgen.
  3. Gebruik het keyword dat de advertentie activeert. Door je zoekwoord terug te laten komen in de tekst wordt dit dikgedrukt. Op deze manier springt je advertentie er (iets) meer uit en zorg je voor herkenning bij de zoeker.
  4. Verwerk een call-to-action. Sluit je beschrijvingsregel af met een call-to-action. Als je de aandacht hebt getrokken, is het zaak de bezoeker naar je website te trekken. Bijvoorbeeld met ‘Bestel direct in onze webshop!’ of ‘Profiteer vandaag nog!’
  5. Test Met Hoofdletters. Een Advertentie Met Hoofdletters Valt Meer Op. Ik Ben Er Als Taalnazi Zelf Geen Fan Van, Maar Het Is Het Overwegen Waard Kapitalen In Te Zetten. Bewezen Is Namelijk Dat Het Werkt. Houd Hierbij Wel Rekening Met Je Branche/Product. Als Advocaat Zijn Dergelijke Zinnen Natuurlijk Not Done.
  6. Test met prijzen en aanbiedingen in je teksten. Ben je goedkoper dan je concurrenten? Laat dit zien! Werk met prijzen of aanbiedingen in je advertentieteksten. We blijven immers Nederlanders die graag voordeel of lage prijzen zien.

Tips op accountniveau

  1. Pas locaties toe indien mogelijk. Als je klant op zoek is naar een lokale dienst, kan je zorgen voor herkenning door locaties toe te voegen aan je advertentie. Waar zou jij eerder op klikken in onderstaand voorbeeld?
    Loodgieter Barneveld
  2. Werk met kleine adgroups voor relevantie. Door je advertentiegroepen klein te houden is het mogelijk om je advertenties altijd relevant te maken. Advertenties aan laten sluiten bij één focuszoekwoord is natuurlijk veel eenvoudiger dan bij verschillende focuszoekwoorden in één advertentiegroep.
  3. Leg je ad naast het AIDA-model. Hopelijk ben je als ondernemer of marketeer bekend met het AIDA-model (in welke fase van het aankoopproces zit mijn klant?). Houd deze funnel voor ogen bij het schrijven van je advertentieteksten. Werk je met meer oriënterende zoekwoorden? Zorg ervoor dat je teksten wervend en helpend zijn. Zijn je zoekwoorden al commercieel? Geef je ads dan een koopintentie mee.

Haal de creatieve schrijver in je naar boven

  1. Durf af te wijken qua kop. Natuurlijk, je keyword verwerken in de titel is een goed idee, maar sla er niet in door. Probeer creatief te blijven en je te onderscheiden. Het is haast onmogelijk een keuze te maken uit onderstaande advertenties.
    Autoverzekeringen vergelijken
  2. Verwerk USP’s in je teksten. Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Ieder bedrijf heeft iets unieks, anders zou het geen bestaansrecht hebben. Laat je klant weten wat dit is. Benoem voordelen in plaats van eigenschappen.
  3. Wees specifiek, niet inwisselbaar. Iedereen noemt zichzelf een expert of een dynamisch bedrijf. Iedereen staat voor de beste service en juiste prijs-kwaliteitsverhouding. Mooie kreten, maar tegenwoordig in waarde nogal gedevalueerd. Wordt concreet, vind jouw kracht van -ste.
  4. Gebruik gratis. Gratis verzending of retourneren is allang niet meer uniek, maar ‘gratis’ blijft het toverwoord. Ontdek het effect op jouw doelgroep door hiermee te experimenteren.
  5. Laat zien hoe je de klant kan helpen. Jouw potentiële klant is begonnen met Googlen omdat hij met een probleem zit. Als hij zoekt naar ‘iPhone 7 laten repareren’ wil hij ook een advertentie die hem in contact brengt met een reparateur. Niet voor het aanschaffen van een nieuw scherm of zelfs een compleet nieuwe telefoon. Maak gebruik van uitsluitingen en laat je advertenties aansluiten.
  6. Stel een vraag. ‘Ik ga op reis en neem mee..’ Aan alles is gedacht, behalve aan de reisverzekering. Paniek in de tent! ING brengt verlichting met onderstaande vraag (oud voorbeeld) die perfect aansluit bij mijn zoekopdracht. Weliswaar retorisch, maar ook verlichtend. Een vraag spreekt sneller aan. Pas dit dus toe.
    Vraagteken
  7. Creëer urgentie: ‘Alleen vandaag geldig’. Ben je bekend met de principes van Robert Cialdini? Eén van zijn overtuigingstechnieken is het creëren van urgentie. Als je bezoeker ziet dat een aanbieding alleen vandaag geldig is, wordt hij bang iets te missen en zal hij sneller getriggerd raken hierop te klikken. Maak hier slim gebruik van. Extra tip: gebruik Ad Customizers om bijvoorbeeld af te tellen. ‘Bestel binnen 2 uur, morgen al in huis!’
  8. Pas op voor spelvouten. Je wil proffesioneel overkomen met je bedrijf, zorg er dan ook voor dat je teksten in correct nederlands zijn geschreven. Spelfouten zijn simpelweg afknappers.

En dan nog dit…

  1. Draai voortdurend A-/B-tests. De perfecte advertentie of de perfecte tekst bestaat niet. Door doorlopend te blijven testen en optimaliseren kan je perfectie op termijn echter wel benaderen. Zorg er dus voor dat je advertenties constant rouleren en blijf A-/B-testen met de varianten.
  2. Bekijk en bestudeer concurrenten. Een mooie bron van inspiratie blijft je concurrentie. Door te onderzoeken hoe zij zich profileren en welke zoekwoorden zij gebruiken, kom je tot nieuwe inzichten. Neem hun goede en vooral slechte punten mee; probeer af te wijken van de gemiddelde advertentie.
  3. Doe een zoekwoordenonderzoek. De basis van elke succesvolle campagne en van winnende advertentieteksten is een gedegen keywordanalyse. Zo ontdek je het zoekgedrag van jouw (potentiële) klant en kan je hierop inspelen met je advertenties. Gebruikt je doelgroep enkelvoud of meervoud? Zijn er bepaalde synoniemen die je over het hoofd ziet? Voer een uitgebreid onderzoek uit of duik in je historische accountdata.

Tijd om weer aan de slag te gaan! Zin om je CTR samen met ons omhoog te helpen? Bel vandaag nog met onze SEA-specialisten via 0342 – 78 69 25.