5 mythes over online marketing

Column van Jason in de Business in Barneveld

SEA

Jason Wu

10 december 2018

Online marketing. Grote kans dat jij er ook ‘iets mee doet’. Het is de hype allang voorbij, het is de levensader van jouw bedrijf. En hoe populairder iets wordt, hoe meer cowboys op de markt komen. Daarom vandaag: de 5 meest gehoorde mythes en fabels over online marketing.

1. Google Ads kost alleen maar geld
Zeker, je betaalt bij Google Ads per klik en die prijzen kunnen relatief hoog liggen. Maar je boekt ook direct resultaat: binnen een halfuur meer verkeer en bij een goede website/aanbod dus direct extra verkopen. Het is een effectief middel om snel impact te maken. Bijvoorbeeld om te testen met een nieuw product. Zo scoor je op korte én lange termijn.

2. Facebook advertising is schieten met hagel
In 2013 kocht Facebook het ‘profielenbedrijf’ Atlas. Sindsdien weet Facebook angstaanjagend veel over jou. Jouw surfgedrag buiten Facebook om is ook inzichtelijk, dus weet het platform precies wat jij leuk vindt. Soms zelfs bijna beter dan jijzelf. Maak gebruik van deze uitgebreide targetingmogelijkheden. Hetzelfde geldt voor Instagram.

3. Online marketing is “even instellen en klaar”
Ken je dat verhaal van die atleet die zonder training de marathon won? Nee, wij ook niet… Online marketing is keihard werken, investeren en werk van de lange adem. En dus absoluut geen 100 meter sprint. Geef je campagnes daarom minimaal 3 tot 6 maanden de tijd.

4. SEO is gratis
“Hope is not a strategy.” Gewoon een website lanceren, niets doen en wachten tot je op plek 1 staat heeft een bedrijf nog nooit succesvol gemaakt. SEO (de kunst om goed vindbaar te zijn in Google) is voor de lange termijn. Per klik kost het je weliswaar niets, maar je moet wekelijks of dagelijks blijven optimaliseren. Content schrijven, links verzamelen, de techniek op orde hebben. Houd daar rekening mee.

5. Bedrijven die een nummer 1-positie beloven
Er is – helaas – geen quick fix of trucje dat jou gegarandeerd op plek 1 gaat krijgen in Google. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt en wat gedaan moet worden om bovenaan te komen. Geloof marketingbureaus die jou een nummer 1-positie beloven dan ook absoluut NIET. Het is afhankelijk van 1.000’en factoren, waarbij concurrentie misschien wel de grootste is. Daar heb je simpelweg geen invloed op.

Zomaar 5 mythes die we helaas nog elke week tegenkomen in pitches bij nieuwe klanten. Hopelijk tuin jij er niet in en maak je wél effectief gebruik van online marketing. Zijn we een nóg grotere fabel vergeten? Stuur Jason een appje (06 – 17 90 64 08) of laten we binnenkort eens sparren.

Dit artikel verscheen eerder in de Business in Barneveld.